Zapytaj o produkt
Płyny eksploatacyjne – co sprawdzać i kiedy wymieniać

Płyny eksploatacyjne – co sprawdzać i kiedy wymieniać

Większość kierowców pamięta o sprawdzaniu poziomu i wymianie oleju silnikowego. Zapominają jednak o regularnej kontroli poziomu płynów eksploatacyjnych tj. płyn do chłodnic, płyn hamulcowy, płyn do spryskiwaczy i AdBlue®. Odgrywają one bardzo ważną rolę i mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Ich regularna wymiana lub uzupełnienie jest niezbędne, aby utrzymać samochód w należytym stanie technicznym oraz zapewnić prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów. Za co odpowiadają te płyny, kiedy należy je wymieniać i czy ich jakość ma znaczenie? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Kiedy wymienić płyn chłodniczy w samochodzie?

Przed wymianą płynu chłodniczego dobrze jest sprawdzić, jak odpowiednio dobrać płyn do naszego auta. Jest to niezwykle ważne. Zastosowanie płynu o właściwych parametrach, zawierającego wysokiej jakości inhibitory oraz posiadającego atesty tj. płyny do chłodnic Kemetyl zapewnia najwyższy poziom zabezpieczenia układu chłodniczego.

Zbyt rzadka wymiana płynu chłodzącego oraz stosowanie płynu niewłaściwego lub niskiej jakości to najczęstsze błędy popełniane przez użytkowników. Podczas normalnej eksploatacji poziom płynu ulega zmianie. Jego niedobór zazwyczaj oznacza mniejszą efektywność układu, stąd konieczna jest regularna kontrola i uzupełnianie płynu. Aby cały układ chłodzenia funkcjonował poprawnie niezbędna jest również okresowa wymiana płynu do chłodnic.

Płyn chłodzący wymieniamy zgodnie z zaleceniami producenta auta lub/i zaleceniami producenta płynu. W zależności od rodzaju płynu wymieniamy go co 3 – 6 lat. Dla płynów do chłodnic typu G11 tj. Płyn do chłodnic GlycoCool Premium 774 C rekomendowana jest wymiana po około 60.000 km /3 latach użytkowania, zaś dla  płynów o przedłużonym działaniu typu Longlife/ G12, G12+ tj. Płyn do chłodnic GlycoCool Longlife Premium 774 D-F po około 250.000 km /5 latach użytkowania dla samochodów osobowych i po około 650.000 km /6 latach użytkowania dla samochodów ciężarowych. Informację taką znajdziemy na etykiecie produktu lub / i na stronie producenta.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy w aucie?

Płyn hamulcowy jest jednym z ważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jego paramatry techniczne mają kluczowe znaczenie dla skutecznego hamowania, co przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.

W przypadku płynu hamulcowego trzymanie się ściśle określonego interwału wymiany jest szczególnie ważne. Kierujemy się tu zaleceniami producenta samochodu, zarówno co do klasy płynu, jak i okresów jego wymiany. Pamiętajmy, by nie kierować się wyłącznie przebiegiem pojazdu, gdyż wiele zależy od stylu jazdy kierowcy i poziomu zużycia hamulców. Regularna wymiana jest również konieczna w przypadku samochodów pokonujących niższe przebiegi. Płyn nie powinien pozostawać w układzie dłużej niż 2-3 lata. Taki, a nie inny interwał wymiany wynika z absorpcji wody, która zresztą jest największym wrogiem płynu hamulcowego. O wymianie płynu powinniśmy pamiętać także przy każdej czynności serwisowej, zawierającej wymianę elementów układu (tarcz i/lub klocków hamulcowych).

Warto również pamiętać, że spadek skuteczności hamowania może być związany ze znaczącym ubytkiem płynu z układu. Może też wynikać z utraty podstawowych właściwości płynu hamulcowego z uwagi na upływ czasu oraz rosnącego przebiegu pojazdu. Aby temu zapobiec niezbędna jest regularna kontrola poziomu płynu w zbiorniku. Szybka wymiana płynu  uchroni nas przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze.

Płyny hamulcowe najwyższej jakości, klasy DOT-4, czy też nowoczesne, o obniżonej lepkości tj. DOT-4 ESL są w stanie zapewnić  stabilność chemiczną, kontrolę termiczną, wydajność i optymalne właściwości ochronne przez długi czas eksploatacji. Przekłada się to na szybką reakcję układu hamulcowego, a co za tym idzie krótszą drogę hamowania.

Płyn do spryskiwaczy – czy warto wymieniać?

Płyn do spryskiwaczy zazwyczaj zużywamy na bieżąco.  Dobrze jednak pamiętać, by w okresie jesienno-zimowym, kiedy temperatury zaczynają zbliżać się w okolice zera, zaopatrzyć się w dobrej jakości zimowy płyn do spryskiwaczy. Dla poprawy komfortu jazdy, szczególnie dbajmy o czystość i przejrzystość szyby przedniej, gdyż za tym idzie bezpieczeństwo nasze i innych uczestników drogi.

Podczas wyboru zimowego płynu do spryskiwaczy wybierzmy produkt odporny na niskie temperatury, który skutecznie usuwa brud i osady z szyby. Wysokiej jakości zimowe płyny zawierają specjalne składniki spowalniające odparowanie alkoholu, redukując tzw. ‘efekt zimnej szyby’. To dzięki nim niezebrane przez wycieraczki resztki płynu nie zamarzają na szybie nawet w bardzo niskich temperaturach. Dodatkowo płyny te są bezpieczne dla lakieru, chromu i gumowych elementów pojazdu.

Pamietajmy: Jeśli w zbiorniku nadal mamy letni płyn, aby uniknąć jego zamarznięcia, czy też uszkodzeń przewodów i dysz dodajmy do niego koncentratu plynu zimowego.

Kiedy wymienić AdBlue®?

Płyn AdBlue® stosuje się wyłącznie w silnikach diesla z technologią selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Jest to mieszanina mocznika (32,5%) oraz wody demineralizowanej (67,5%). Zadaniem systemu SCR jest podawanie tego płynu bezpośrednio do układu wydechowego, gdzie następuje redukcja emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) zawartych w spalinach nawet do 80%. To z kolei pozwala spełnić surowe wymagania dotyczące emisji spalin.

Płyn AdBlue® jest dozowany przez system selektywnej redukcji katalitycznej oszczędnie, dzięki czemu jego uzupełnianie nie jest konieczne zbyt często. Szacuje się, że poziom zużycia płynu przekłada się na średnio ok. 5% wartości zużycia paliwa.

O konieczności dolania AdBlue® zawsze z dużym wyprzedzeniem (z reguły ponad 2 tys. km przed opróżnieniem zbiornika) przypomina odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej pojazdu.

Kupując AdBlue® wybierajmy produkty najwyższej jakości i czystości zgodne z obowiązującymi normami tj. płyny AdBlue® Kemetyl, które spełniają wszystkie wymagania normy ISO, posiadają licencję VDA (Verband der Automobilindustrie) oraz wyróżniają się czystością składu. Wybierając te płyny mamy pewność, że ich skład dokładnie odzwierciedla odpowiednie proporcje wody i mocznika oraz że nie zawiera żadnych, szkodliwych zanieczyszczeń.

Systemy SCR są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia lub nieodpowiedni skład płynu, a większość producentów silników samochodowych nie akceptuje reklamacji spowodowanych użyciem produktów niskiej jakości. Zwróćmy też uwagę na kwestie praktyczne tj. dozownik. Mocznik ma właściwości mocno korozyjne, a dzięki dobremu dozownikowi unikniemy ryzyka rozlania płynu.

 

Dowiedz się więcej o produktach:

Płyny do chłodnic » 

Płyny hamulcowe » 

Płyny do spryskiwaczy » 

AdBlue® » 

 

lub  zadaj pytanie przez formularz kontaktowy » 

Kemetyl - wszelkie prawa zastrzeżone

realizacja: creativeflow.pl

Kemetyl Polska Sp. z o.o.

al. Jerozolimskie 146,
02-305 Warszawa

(+48) 22 822 5390
kemetylpolska@kemetyl.com