Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu?
Czy kolor płynu do chłodnicy ma znaczenie? Czy warto stosować uniwersalny płyn chłodniczy? Jak czytać oznaczenia produktów (np. G11, G12, G13)? Odpowiedzi na te i inne pytania na temat płynów do układu chłodzenia znajdziesz w poniższym artykule.
Płyny do chłodnicy w układzie chłodzenia pojazdu – jakie mają znaczenie?
Aby układ napędowy w pojeździe nie przegrzewał się, ciepło generowane przez silnik musi zostać odebrane i przeniesione do chłodnicy. Za to zadanie odpowiedzialny jest płyn chłodniczy. By cały układ chłodzenia funkcjonował poprawnie, konieczna jest okresowa wymiana płynu. Czynność ta, choć teoretycznie prosta, wymaga pewnego zaangażowania ze strony mechanika lub właściciela samochodu. Przede wszystkim należy dobrać odpowiedni płyn do danego modelu auta.
Uszkodzenia układów chłodzenia to jedna z najczęstszych przyczyn awarii pojazdów. W niezależnym badaniu stwierdzono obecność kamienia i rdzy w układach chłodniczych 7 na 10 pojazdów. Warto zaznaczyć, że już 0,6 mm warstwa osadów na ściankach kanalików chłodnicy może zmniejszyć odprowadzanie ciepła o 40%. Do najczęstszych przyczyn uszkodzeń układu chłodzenia należą zbyt rzadka wymiana płynu chłodzącego oraz stosowanie płynu niewłaściwego lub niskiej jakości. Poważnym błędem jest także zastosowanie nierozcieńczonego koncentratu płynu chłodniczego.
Rynek płynów chłodniczych zmienia się wraz z postępem motoryzacji. Producenci nowoczesnych, coraz bardziej wysilonych silników rekomendują stosowanie płynów o konkretnych właściwościach. Jak zatem dobrać odpowiedni płyn do chłodnicy? Najlepiej sugerować się informacjami zawartymi w dokumentacji pojazdu. W przypadku starszych samochodów, pewnym uproszczeniem może być podział stworzony przez grupę Volkswagen*. Pozwala on dobrać płyn chłodniczy do rocznika auta, według odpowiednich oznaczeń:
- płyn chłodniczy G11 – samochód z roczników 1989-1996,
- płyn chłodniczy G12 – samochód z 1996-2001,
- płyn chłodniczy G12+ – samochód z 2001-2004,
- płyn chłodniczy G12++ – samochód z 2004-2008,
- płyn chłodniczy G13 – samochody produkowane od 2008,
*Uwaga: w przypadku samochodów z roczników młodszych niż 2013, warto co do rodzaju stosowanego płynu dodatkowo upewnić się w dokumentacji pojazdu.
Jaki płyn do chłodnicy wybrać?
Po ustaleniu odpowiedniego typu płynu warto zastanowić się nad wyborem marki produktu. Należy zwrócić uwagę na to, czy dany płyn posiada aprobaty i atesty wiodących producentów pojazdów. Będzie to oznaczało, że płyny tego producenta zalewane są fabrycznie w montowniach samochodów. Przykładem są płyny do chłodnicy Kemetyl, posiadające liczne atesty i certyfikaty takich marek jak Volkswagen, MAN, Mercedes-Benz, DEUTZ czy DAF. Pierwszo montażowe doświadczenie tej firmy przekłada się na jakość produktu dostępnego dla klientów na rynku wtórnym. Cechy, które wyróżniają płyny do chłodnicy Kemetyl to wysoka ochrona antykorozyjna i najwyższy poziom zabezpieczenia układu chłodniczego. Dzięki wysokiej jakości inhibitorom, każdy płyn Kemetyl zapewnia ochronę przed korozją, kawitacją (uszkodzeniami wywołanymi gwałtowną punktową zmianą stanu skupienia cieczy) oraz formowaniem się osadów. Na rynku można spotkać płyny o tych samych oznaczeniach, ale znacznie różniące się pod względem jakości. Płyny z tzw. „niskiej półki” często zawierają znacznie uproszczony pakiet inhibitorów korozji. Oznacza to wysoką zawartość gliceryny w składzie, co przekłada się na pogorszenie parametrów chłodniczych, spienianie płynu oraz jego niską skuteczność w przeciwdziałaniu korozji.
Oznaczenia płynów chłodniczych – jak je czytać?
Wybierając płyn warto wiedzieć, co oznaczają prezentowane na opakowaniach skróty. Zaczynając od podstaw, głównymi składnikami płynu chłodniczego są zawsze glikol i woda. Producenci stosują najczęściej glikol mono etylenowy (MEG) lub mono propylenowy (MPG). Ten drugi jest dużo bardziej przyjazny dla środowiska, ale też droższy w produkcji. Dla samej skuteczności płynu typ zastosowanego glikolu nie ma znaczenia. Istotne są za to pozostałe części składowe – dodatki i inhibitory korozji, które to właśnie mają wpływ na rozróżnianie płynów.
Płyny najstarszej generacji to technologia IAT (Inorganic Acid Technology). Polega ona na zastosowaniu inhibitorów mineralnych, które tworzą grubą warstwę chroniącą kanaliki chłodnicy przed korozją. Niestety ze względu na inhibitory korozji o niskiej trwałości, płyny tego typu wymagają częstej wymiany. W przeciwnym razie istnieje ryzyko zapchania kanalików przez wytrącające się z czasem z płynu krzemiany.
Płyny OAT (Organic Acid Technology) opierają się na kwasach organicznych, które tworzą o wiele cieńszą, ale jednocześnie trwalszą, warstwę ochronną, zapewniając lepsze parametry cieplne. Trwałość warstwy ochronnej przekłada się na możliwość wydłużenia interwałów wymiany. Płyny OAT nie zawierają w swoim składzie krzemianów. Nie są przeznaczone do wykorzystania w niektórych chłodnicach starego typu, gdyż mogą spowodować nieszczelność – rozpuszczają stosowane tam luty ołowiowe oraz niektóre typy uszczelek.
Płyny HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) to z kolei połączenie dwóch powyższych technologii, zawierające zarówno kwasy organiczne, jak i krzemiany i borany. Jest to obecnie najczęściej stosowana technologia na rynku.
Firma Kemetyl, jako renomowany producent płynów chłodniczych, rozwinęła powyższe rozwiązania oferując płyny LOAT (Lobrid Organic Acid Technology), które łączą w sobie zalety płynów HOAT i OAT, uzupełniając je pakietem najwyższej jakości dodatków. Użytym w nich inhibitorem są kwasy organiczne z niewielką domieszką krzemianów. Płyny LOAT zalecane są do tzw. silników hi-tech, spełniających najnowszą normę emisji spalin Euro 6.
Dobór płynu do chłodnicy po kolorze?
Powszechna w dawnych czasach metoda doboru płynu chłodniczego na podstawie jego barwy, w dzisiejszych czasach nie jest do końca skuteczna, a w skrajnych przypadkach może nawet okazać się szkodliwa dla układu chłodzenia pojazdu. Kolor płynu zależy od suwerennej decyzji jego producenta – nie ma norm, które nakazywałyby nadawanie konkretnej barwy np. płynom wykonanym w określonej technologii. Większość producentów stosuje się do kilku podstawowych, niepisanych zasad – jak np. nadawanie płynom OAT (G12 i G12+) barwy różowej, a płynom HOAT (G11) niebiesko-zielonej. Sugerowanie się tym parametrem może jednak prowadzić do błędów, gdyż wielu producentów pojazdów (Volvo, Renault, PSA) używa własnych, specyficznych kolorów płynów.
Czy płyny do chłodnicy można mieszać?
Zdecydowana większość producentów nie zaleca mieszania płynów chłodniczych różnego typu. Można to zrobić jedynie w sytuacji awaryjnej, kiedy zaobserwujemy znaczący ubytek płynu. Płyny do chłodnic są łatwo mieszalne, jeżeli są oparte na tej samej bazie (glikolu monoetylenowym – MEG lub propylenowym – MPG), ale w każdym przypadku połączenie ze sobą różnych zestawów inhibitorów może w znacznym stopniu pogorszyć właściwości antykorozyjne płynu. Należy unikać mieszania chłodziw zawierających różne bazy, tzn. MEG z MPG i wyprodukowanych w różnych technologiach.
Warto pamiętać, że jazda z mieszaniną różnych płynów spowoduje mniej negatywnych konsekwencji niż niedobór płynu, jednak zaleca się jego wymianę na nowy przy najbliższej wizycie w warsztacie.
Dostępne na rynku płyny uniwersalne należy traktować jako odpowiednie właśnie do dokonania dolewki w sytuacji awaryjnej. Chcąc zastosować je przy kompleksowej wymianie płynu, należy zapoznać się z ich dokładnymi parametrami i ustalić, czy są one zbieżne z zaleceniami w dokumentacji pojazdu. Zawsze lepszym wyborem od płynu uniwersalnego będzie jednak płyn dedykowany do konkretnego układu chłodniczego.
Czy warto stosować płyny do chodnic long-life, czym wyróżniają się płyny OAT?
Płyny do chłodnic oparte na technologii kwasów organicznych (OAT) zawierają wyłącznie organiczne inhibitory korozji takie jak: karboksylany i triazol. Inhibitory kwasów karboksylowych stosowane w płynach chłodzących OAT mają bardzo niskie współczynniki zubożenia. Monomolekularna warstwa inhibitorów tworzy się na powierzchni metalu tylko w miejscach anodowych, w których istnieje potencjał korozji. W tej technologii tworzy się kilkunastokrotnie cieńsza warstwa niż w przypadku technologii dodatków nieorganicznych (IAT), co pozwala na łatwiejszą wymianę ciepła. Katodowe reakcje towarzyszące procesowi to w zależności od pH środowiska redukcja wydzielanego z metalu wodoru w środowisku kwaśnym lub redukcja tlenu obecnego w płynie chłodzącym w środowisku zasadowym.
Płyny wykonane w technologii organicznej (OAT) zapewniają długotrwałą ochronę przed korozją wszystkich metali silnika, w tym stopów aluminium i żelaza. Mogą być stosowane w silnikach spalinowych wewnętrznego spalania, hybrydowych i akumulatorowych pojazdach elektrycznych. Testy wykazały, że płyn ten zapewnia ochronę na ponad 650 000 km w zastosowaniach ciężarowych i autobusach, 250 000 km dla samochodów lub 32 000 godzin dla silników stacjonarnych.
W ofercie Kemetyl dostępna jest szeroka gama płynów do chłodnic dedykowana zarówno samochodom osobowym, ciężarowym, pojazdom dostawczym, maszynom rolniczym, budowlanym, jak i różnego rodzaju układom przemysłowym i systemom grzewczym. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat płynów chłodniczych marki Kemetyl?
Przeczytaj więcej o naszej ofercie Płyny do chłodnicy Kemetyl »