Zapytaj o produkt
Czym kierować się wybierając płyn AdBlue®?

Czym kierować się wybierając płyn AdBlue®?

Nowoczesne silniki diesla są wyposażone w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który wymaga korzystania z płynu AdBlue®. Dlaczego płyn AdBlue® jest potrzebny, czym kierować się przy jego wyborze … Na te inne pytania odpowiemy w naszym artykule.

płyn AdBlue

AdBlue® ratunkiem dla silników diesla

System selektywnej redukcji katalitycznej przez wiele lat był domeną pojazdów ciężarowych. Z czasem, zmieniające się normy emisji spalin wymusiły wzrost zainteresowania tym systemem także wśród producentów samochodów osobowych. SCR stał się jedną z najczęściej wybieranych metod, stosowanych do osiągnięcia wymaganych poziomów emisji zanieczyszczeń przez pojazdy. Koniecznością dla posiadaczy samochodów weń wyposażonych stało się regularne dolewanie płynu AdBlue® do specjalnego zbiornika w samochodzie.

Jak działa system SCR?

W jaki sposób wykorzystujący AdBlue® system przyczynia się do redukcji poziomu emisji szkodliwych zanieczyszczeń przez pojazdy? Jednymi z najbardziej szkodliwych dla środowiska związków, powstających w procesach spalania w silnikach są tlenki azotu (NOx). Zastosowanie płynu AdBlue® wywołuje reakcję chemiczną, dzięki której cząstki NOx zostają przekształcone w neutralne dla środowiska cząsteczki azotu oraz parę wodną.

Jak to możliwe?

AdBlue® to mieszanina mocznika (32,5%) oraz wody demineralizowanej (67,5%). Zadaniem systemu SCR jest podawanie tego płynu bezpośrednio do układu wydechowego. Spaliny powstające w silniku diesla pokonują długą drogę, a na każdym jej etapie są oczyszczane. Najpierw w katalizatorze utleniane są węglowodory niewypalone w procesie spalania, następnie mamy filtr cząstek stałych, zatrzymujący wszelkie niepożądane drobiny. Kolejny etap to właśnie wtrysk płynu AdBlue®, który następuje tuż przed katalizatorem. W katalizatorze dochodzi do wspomnianej wyżej reakcji, za sprawą której szkodliwe NOx-y zamieniane są w – neutralne dla środowiska – wodę (w stanie gazowym) i azot.

Skuteczność systemu SCR pod względem redukcji tlenków azotu szacuje się na sięgającą nawet 80%. Silniki diesla najnowszej generacji, które w ciągu 2018 roku uzyskały homologację Euro 6d-TEMP, osiągnęły podczas testów emisji wyniki znacznie poniżej wymaganego progu NOx i emitują średnio o 85% mniej NOx (tlenki azotu) niż auta spełniające normę Euro 5.

Zużycie płynu

Płyn AdBlue® jest dozowany przez system selektywnej redukcji katalitycznej oszczędnie, dzięki czemu jego uzupełnianie nie jest konieczne zbyt często – z reguły raz na kilka tysięcy kilometrów. Szacuje się, że poziom zużycia AdBlue® przekłada się na średnio ok. 5% wartości zużycia paliwa. Na szczęście o konieczności dolania AdBlue® zawsze z dużym wyprzedzeniem (z reguły ponad 2 tys. km przed opróżnieniem zbiornika) przypomina odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej pojazdu.

Co się stanie, jeżeli wbrew komunikatom nie dolejemy AdBlue® do zbiornika?

Samochód może przejść w tryb awaryjny, a po zatrzymaniu niemożliwe stanie się jego ponowne uruchomienie.

Wlew AdBlue® jest zazwyczaj zlokalizowany tuż obok wlewu przeznaczonego na tankowanie oleju napędowego. Nieprzypadkowo ma sporo mniejszą średnicę, aby niemożliwe było przypadkowe dolanie do niego paliwa.

Warto pamiętać o tym, że płyn AdBlue® nie jest odporny na skrajne warunki temperaturowe. W temperaturze poniżej -5°C może się skrystalizować (po ogrzaniu wróci do wcześniejszego stanu), natomiast ekspozycja na wysoką temperaturę (powyżej 25°C) przyspiesza jego rozkład, skracając okres trwałości. Najlepiej kupować płyn wtedy, gdy zachodzi konieczność jego uzupełnienia.

AdBlue® AdBlue nie równy – który produkt wybrać?

Dla prawidłowej pracy układu, a co za tym idzie skutecznej redukcji katalitycznej, niezbędne jest stosowanie płynu AdBlue® o wysokiej czystości. Za większość obserwowanych na rynku napraw awarii układu SCR odpowiedzialne jest stosowanie płynu AdBlue® o niskiej jakości. Zawarte w nim zanieczyszczenia wpływają negatywnie na pracę pompy oraz zaburzają pracę wykorzystywanej przez nią elektroniki (dzięki której pompa odmierza odpowiednie dawki płynu). W skrajnych wypadkach może dojść do zatarcia pompy lub uszkodzenia zintegrowanych w module AdBlue grzałek.

Aby utrzymać układ SCR w dobrej kondycji, stosujmy zawsze płyn AdBlue® od renomowanego dostawcy. Czym wyróżnia się płyn Kemetyl AdBlue®? Przede wszystkim czystością składu. Wybierając ten płyn mamy pewność, że jego skład dokładnie odzwierciedla odpowiednie proporcje wody i mocznika i nie zawiera żadnych, szkodliwych zanieczyszczeń. Dodatkowym atutem jest także bezpieczne opakowanie z dozownikiem, pozwalające na precyzyjne zaaplikowanie AdBlue® do zbiornika bez ryzyka rozlania płynu.

Dlaczego to takie ważne?

Płyn AdBlue® ma właściwości korozyjne ze względu na obecność w składzie mocznika. Wylany na nadwozie auta może spowodować korozję niektórych elementów. Właśnie dlatego nie zaleca się tankowania AdBlue® z dystrybutorów na stacjach paliw, przeznaczonych dla ciężarówek. Ze względu na wysokie ciśnienie podawania płynu, łatwo wówczas dopuścić do jego rozlania. Złym pomysłem jest także przewożenie AdBlue® w niezabezpieczonym zbiorniku, np. w bagażniku pojazdu. Jego charakterystyczny, przykry zapach jest bardzo trudny do usunięcia z tapicerki, butów czy odzieży.  Zalana nim odzież może zostać zniszczona i nie nadawać się do dalszego użytku.

Powyższe problemy rozwiązuje system dozowania AdBlue® ze specjalnym lejkiem, produkcji firmy Kemetyl.

AdBlue® jest zarejestrowanym znakiem towarowym, należącym do niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego Verband der Automobilindustrie.

Zobacz dostępne produkty »

Zobacz ulotkę »

Więcej informacji o AdBlue Kemetyl»

Zadaj pytanie przez formularz kontaktowy » 

Kemetyl - wszelkie prawa zastrzeżone

realizacja: creativeflow.pl