Czym kierować się wybierając płyn AdBlue®?
Nowoczesne silniki diesla są wyposażone w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który wymaga korzystania z płynu AdBlue®. Dlaczego płyn AdBlue® jest potrzebny, czym kierować się przy jego wyborze … Na te inne pytania odpowiemy w naszym artykule.
AdBlue® ratunkiem dla silników diesla
System selektywnej redukcji katalitycznej przez wiele lat był domeną pojazdów ciężarowych. Z czasem, zmieniające się normy emisji spalin wymusiły wzrost zainteresowania tym systemem także wśród producentów samochodów osobowych. SCR stał się jedną z najczęściej wybieranych metod, stosowanych do osiągnięcia wymaganych poziomów emisji zanieczyszczeń przez pojazdy. Koniecznością dla posiadaczy samochodów weń wyposażonych stało się regularne dolewanie płynu AdBlue® do specjalnego zbiornika w samochodzie.
Jak działa system SCR?
W jaki sposób wykorzystujący AdBlue® system przyczynia się do redukcji poziomu emisji szkodliwych zanieczyszczeń przez pojazdy? Jednymi z najbardziej szkodliwych dla środowiska związków, powstających w procesach spalania w silnikach są tlenki azotu (NOx). Zastosowanie płynu AdBlue® wywołuje reakcję chemiczną, dzięki której cząstki NOx zostają przekształcone w neutralne dla środowiska cząsteczki azotu oraz parę wodną.
Jak to możliwe?
AdBlue® to mieszanina mocznika (32,5%) oraz wody demineralizowanej (67,5%). Zadaniem systemu SCR jest podawanie tego płynu bezpośrednio do układu wydechowego. Spaliny powstające w silniku diesla pokonują długą drogę, a na każdym jej etapie są oczyszczane. Najpierw w katalizatorze utleniane są węglowodory niewypalone w procesie spalania, następnie mamy filtr cząstek stałych, zatrzymujący wszelkie niepożądane drobiny. Kolejny etap to właśnie wtrysk płynu AdBlue®, który następuje tuż przed katalizatorem. W katalizatorze dochodzi do wspomnianej wyżej reakcji, za sprawą której szkodliwe NOx-y zamieniane są w – neutralne dla środowiska – wodę (w stanie gazowym) i azot.
Skuteczność systemu SCR pod względem redukcji tlenków azotu szacuje się na sięgającą nawet 80%. Silniki diesla najnowszej generacji, które w ciągu 2018 roku uzyskały homologację Euro 6d-TEMP, osiągnęły podczas testów emisji wyniki znacznie poniżej wymaganego progu NOx i emitują średnio o 85% mniej NOx (tlenki azotu) niż auta spełniające normę Euro 5.
Zużycie płynu
Płyn AdBlue® jest dozowany przez system selektywnej redukcji katalitycznej oszczędnie, dzięki czemu jego uzupełnianie nie jest konieczne zbyt często – z reguły raz na kilka tysięcy kilometrów. Szacuje się, że poziom zużycia AdBlue® przekłada się na średnio ok. 5% wartości zużycia paliwa. Na szczęście o konieczności dolania AdBlue® zawsze z dużym wyprzedzeniem (z reguły ponad 2 tys. km przed opróżnieniem zbiornika) przypomina odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej pojazdu.
Co się stanie, jeżeli wbrew komunikatom nie dolejemy AdBlue® do zbiornika?
Samochód może przejść w tryb awaryjny, a po zatrzymaniu niemożliwe stanie się jego ponowne uruchomienie.
Wlew AdBlue® jest zazwyczaj zlokalizowany tuż obok wlewu przeznaczonego na tankowanie oleju napędowego. Nieprzypadkowo ma sporo mniejszą średnicę, aby niemożliwe było przypadkowe dolanie do niego paliwa.
Warto pamiętać o tym, że płyn AdBlue® nie jest odporny na skrajne warunki temperaturowe. W temperaturze poniżej -5°C może się skrystalizować (po ogrzaniu wróci do wcześniejszego stanu), natomiast ekspozycja na wysoką temperaturę (powyżej 25°C) przyspiesza jego rozkład, skracając okres trwałości. Najlepiej kupować płyn wtedy, gdy zachodzi konieczność jego uzupełnienia.
AdBlue® AdBlue nie równy – który produkt wybrać?
Dla prawidłowej pracy układu, a co za tym idzie skutecznej redukcji katalitycznej, niezbędne jest stosowanie płynu AdBlue® o wysokiej czystości. Za większość obserwowanych na rynku napraw awarii układu SCR odpowiedzialne jest stosowanie płynu AdBlue® o niskiej jakości. Zawarte w nim zanieczyszczenia wpływają negatywnie na pracę pompy oraz zaburzają pracę wykorzystywanej przez nią elektroniki (dzięki której pompa odmierza odpowiednie dawki płynu). W skrajnych wypadkach może dojść do zatarcia pompy lub uszkodzenia zintegrowanych w module AdBlue grzałek.
Aby utrzymać układ SCR w dobrej kondycji, stosujmy zawsze płyn AdBlue® od renomowanego dostawcy. Czym wyróżnia się płyn Kemetyl AdBlue®? Przede wszystkim czystością składu. Wybierając ten płyn mamy pewność, że jego skład dokładnie odzwierciedla odpowiednie proporcje wody i mocznika i nie zawiera żadnych, szkodliwych zanieczyszczeń. Dodatkowym atutem jest także bezpieczne opakowanie z dozownikiem, pozwalające na precyzyjne zaaplikowanie AdBlue® do zbiornika bez ryzyka rozlania płynu.
Dlaczego to takie ważne?
Płyn AdBlue® ma właściwości korozyjne ze względu na obecność w składzie mocznika. Wylany na nadwozie auta może spowodować korozję niektórych elementów. Właśnie dlatego nie zaleca się tankowania AdBlue® z dystrybutorów na stacjach paliw, przeznaczonych dla ciężarówek. Ze względu na wysokie ciśnienie podawania płynu, łatwo wówczas dopuścić do jego rozlania. Złym pomysłem jest także przewożenie AdBlue® w niezabezpieczonym zbiorniku, np. w bagażniku pojazdu. Jego charakterystyczny, przykry zapach jest bardzo trudny do usunięcia z tapicerki, butów czy odzieży. Zalana nim odzież może zostać zniszczona i nie nadawać się do dalszego użytku.
Powyższe problemy rozwiązuje system dozowania AdBlue® ze specjalnym lejkiem, produkcji firmy Kemetyl.
AdBlue® jest zarejestrowanym znakiem towarowym, należącym do niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego Verband der Automobilindustrie.